Undvik att skapa ett monster inom organisationen

Marknaden har ställt om och många verksamheter inom B2B har svårt att hänga med i utvecklingen, något som kan ställa till det rejält. Undvik att skapa ett monster inom organisationen genom integration och automatiserade flöden.

Publicerad: 2019-02-13 09:59:29
Kategorier: Artiklar

För inte så många år sedan och kanske fortfarande hos de företag som förmodligen inte kommer existera om några år från idag, togs ordrar emot på fax, telefon eller i bästa fall e-post. Produkterna skickades sedan pallvis till återförsäljare och partners – något som kanske var hanterbart då, men inte längre. Då var ordrarna stora, medan antalet leveranser var få. Precis som förutspått, följer utvecklingen i B2B, B2C fast med några års fördröjning. Vissa säger till och med att de två begreppen är döda inom e-handel och att det snarare skall ses som B2H (Business 2 Human). Oavsett vilka begrepp som används så ser vi att de två olika segmenten närmare sig varandra i några avseenden. I och med att återförsäljarna och partners många gånger säljer direkt till slutkonsumenter har de redan tvingats att ställ om till e-handel och effektivare logistiklösningar för att hantera den förändrade marknaden. En direkt effekt av detta som får påverkan genom hela verksamheten är att orderingången har förändrats.

Innan omställningen till e-handel hade återförsäljarna inte samma möjlighet att enkelt sälja hela leverantörens sortiment. Återförsäljaren sålde det som fanns i butiken eller i bästa fall sålde man från beställningskatalog förutsatt att produkten var exklusiv och inte kunde införskaffas i butiken. Till följd av e-handeln öppnades dörren för återförsäljarna att enkelt sälja hela leverantörens sortiment utan att själv lagerhålla produkten – drop-shipping. Det låter som en win-win – vilket det kanske också är ur ett försäljningsperspektiv – men det ställer samtidigt ökade krav på leverantören då hela flödet för ordermottagning och utleveranser förändras. Från att tidigare haft ett litet antal stora ordrar och utleveranser per vecka, kan förändringen innebär att både ordrarna och utleveranserna ökat drastiskt. I och med omställningen blir det ohållbart att fortsätta jobba så som man alltid har jobbat, det krävs förändring för effektivitet. 

Det som många tillverkare och leverantörer kanske redan gjort är att följa rådet att själva erbjuda e-handel och börjat använda sig av leveranshanteringstjänster för fraktbokning. Risken med detta är att man skapar ett monster som är omöjligt att underhålla, om det görs på ett felaktigt sätt, då krav på någon som jobbar inom B2B-systemen är annorlunda än inom B2C. Istället för att använda de nya verktygen på ett effektivt sätt, är det vanligt att olika system sätts upp, som inte är integrerade med varandra. Istället för att underhålla exempelvis: produktinformation, prisinformation och kundinformation på ett ställe innebär detta att man nu arbetar i tre separata system som långsiktigt blir omöjliga att underhålla – helt i onödan. Verktygen är rätt, men om det används på ett felaktigt sätt är risken stor att de blir kontraproduktiva.

Undvik monstret

Att e-handel, affärssystem och leveranshanteringstjänster är ovärderliga inför framtiden är det nog ingen som ifrågasätter. Dock är nyckeln till att framgångsrikt använda dessa verktyg integration och automatiserade flöden som är gränsöverskridande från system till system. Många av dagens system erbjuder i stort sätta samma saker till snarlika priser, vare sig det är e-handelsplattformen, affärssystemet eller leveranshanteringstjänsten. Den viktigaste frågan som ett företag bör ställa sig i valet av leverantör är vilken IT-partner kan skräddarsy en helhetslösning utifrån branschspecifika krav.

E-handel

Applitrons e-handelslösning är en vidareutveckling av globala e-handelsplattformen Prestashop. E-butiken kan nu kommunicera direkt med affärssystemen Standard ERP by HansaWorld eller A2 by Applitron. Kundinformation, produktinformation, lagersaldo, specifika prislistor, klassifikationer, tillverkare och ordrar är exempel på några av de integrationer som hanteras för att undvika onödig dubbeladministration.

Läs mer om integrerad e-handel

Affärssystemet

Kärnan i Standard ERP utgörs av funktionalitet för bokföring, order & lagerhantering, tillverkning och projekthantering. Genom att utöver detta ha stöd för CRM, e-post, dokumenthantering, grafiska kalendrar, scheman samt forum, är Standard ERP en unik lösning där all funktionalitet är integrerad. Utöver de ovan nämnda finns en mängd moduler för specifika branscher med samma möjligheter till integration. Med banbrytande teknologi görs funktionaliteten tillgänglig både inom hela organisationen, men även bortom den vilket minskar kostnaderna för dyra integrationer mot andra system och ger marknadens lägsta "cost of ownership".

Videoklippet neden visar HansaWorlds nedskalade produkt för småföretag. Standard ERP är en utökad produkt för mellanstora till stora företag. 

Läs mer om Standard ERP by HansaWorld

Leveranshantering

Adelivery är en app för att hantera allt lagerarbete i affärssystemet från en mobil enhet med hjälp av en inbyggd eller extern streckkodsläsare. Adelivery är utvecklad för Androida enheter och är integrerad mot affärssystemet Standard ERP by HansaWorld. Från det att det mobila plocket är färdigmarkerat och inskickat till Standard ERP bokas frakterna automatiskt med tjänster som Consignor eller Unifaun. Fraktetiketter skrivs ut och mailavisering med trackinglänkar mailas till kunden. Allt detta sker under tio sekunder från det att plocket är färdigmarkerat. 

Läs mer om Adelivery

Dela detta innehåll