Utleverera är en mobil version av utleveransfunktionen i affärssystemet. Utleveranserna som man skall jobba med i Adelivery kan skapas antingen från affärssystemet - eller direkt från Adelivery som vi visade i artikeln om "Skapa utleverans".
Gå till modulen Start ➞ Utleverera
02
Inställningar
Under inställningar kan man styra vilka utleveranser som ska hämtas till den mobila enheten. Man kan ställa in vilka fält på utleveransen som ska vara redigerbara och man kan styra standardsorteringsordningen för utleveranserna.
Gör så här Utleverera ➞ Inställningar ⚙️ⓘ Genom att ställa in "Försök alltid tilldela leveranser" så kan man hämta otilldelade leveranser ifrån affärssystemet.
03
Inställningar (forts.)
I inställningarna så ser vi att vi tillåter justeringar av de flesta fälten på utleveransen, samt att vi har ställt in vår standardsorteringsordning och listning av utleveranser. Dessa inställningar kommer fungera som default-inställningar.
04
Lista på utleveranser
I listan över utleveranser så listas samtliga poster kopplat till användaren. Här ser du exempelvis:
Lagerställe
Antal artiklar
Planerat leveransdatum
Kund
Ordernummer
ⓘ Om en användare har skapat utlevransposten via "Skapa utleverans" så kommer den posten att vara kopplad till den specifika användaren – och därmed otillgänglig för andra användare.
05
Leveransinformation
I utleveranshuvudet så kan du välja leveranssätt, produkt, och aviseringstyp – samt eventuell kommentar. I ikonerna under så ser du information om lagerställe, antal kollin, vikt och volym.
ⓘ När man valt leveranssätt, produkt och aviseringstyp så kan du dölja utleveranshuvudet för att göra mer plats åt utleveransraderna.
06
Artiklar att utleverera
I listan för den specifika utleveransen ser vi vilka artiklar som ska plockas, där varje rad representerar en artikel. Här ser du exempelvis:
Artikelnummer
Artikelnamn
Hyllplats
Antal i lager
Antal att leverera
ⓘ Genom att sortera på kolumnen "Hylla" så kan du styra ordningen givet att du har rätt kronologiskt uppsatt lager. Om man har flera pågående orderplock, så kan man bläddra mellan dessa genom att svajpa åt vänster eller höger i artikellistan, och plocka flera ordrar samtidigt.
07
Ange kvantitet
Beroende på inställning så kan du antingen skanna varje enskild artikel eller så skannas artikeln en gång och antalet att levereras matas in manuellt.
08
Leverans av artiklar
I den här bilden ser vi samma information som i punkten ovan, men vi ser att de olika raderna har olika färgkodningar.
Grön = Färdigplockad rad
Gul = Pågående hantering
Röd = Ohanterad
Artiklarna bockas av genom att antingen skanna artikelns sträckkod eller genom att manuellt bocka av antalet per rad.
Visste du att Adelivery hanterar både serienummerartiklar och batcnummerartiklar. Perfekt för företag som hanterar produkter som kräver full spårbarhet genom systemet.
09
Volym
I första steget efter färdigmarkering så fylls volymen i. Detta genom att antingen fylla i bredd, höjd och djup, alternativt att du fyller i volymen direkt.
10
Vikt
I det andra steget efter färdigmarkerande anger du vikt för paketen.
10
Paket/kollin
I det tredje steget efter färdigmarkerande fylls antal kollin i. Detta kommer att styra hur många fraktetiketter som skrivs ut.
11
Skrivare
I det fjärde steget efter färdigmarkeringen väljer du vilken skrivare på lagret som fraktetiketten och följesedeln ska skrivas ut på.
12
Godkänn leverans
I det sista steget godkänner du din leverans. Vid godkänd leverans så kommer lagersaldot att räknas ner på de plockade artiklarna. Fraktetikett och följesedel skrivs ut per automatik på vald skrivarplats. Inget vidare arbete behöver göras i affärssystemet.
Visste du att Om du har satt upp en leveransmottagare (med e-post) så kan vi automatiskt trigga en leveransavisering med bifogad följesedel och trackinglänk för leveransen.