PRESTASHOP

Förbättra SEO med metataggar

Förbättra SEO med metataggar

Skriven av Linus

Skriven av Linus

01

Introduktion

Metataggar är information som inte syns direkt på sidan, men som används av sökmotorer. De viktigaste är:

Meta-titel: Den blå klickbara rubriken i Googles sökresultat.

Meta-beskrivning: Den grå texten under titeln som sammanfattar sidans innehåll.

Meta-nyckelord (används inte längre av Google, men finns kvar i PrestaShop – du kan ignorera detta fält).

För att hitta rätt metataggar:

  • Produkter: Katalog ➞ Produkter ➞ Redigera
  • Kategorier: Katalog ➞ Kategorier ➞ Redigera
  • CMS-sidor: Design ➞ Sidor ➞ Redigera

02

Scrolla till avsnittet med metainformation

Fyll i följande information för optimalt användande av metataggar:

Meta-titel – Bör vara tydlig, max 60 tecken och innehålla sökord.

Meta-beskrivning – Kort säljtext eller sammanfattning (max 160 tecken) som lockar till klick.

03

Tips

  • Använd unika metataggar för varje sida – undvik dubbletter.

  • Inkludera produktnamn, varumärke och kategori i titlar.

  • Skriv meta-beskrivningar som lockar till handling, t.ex. “Fri frakt – beställ idag!”

  • Använd Google Search Console för att se hur dina sidor visas i sökresultaten och vilka sidor som får flest klick.