This section contains the background image for the mobile version. 

Vanliga misstag vid implementering av B2B-handel

Att starta en B2B-shop kan för många företag kännas som en enorm utmaning, vart börjar man egentligen och hur ska e-handeln komplettera fysisk och personlig försäljning?

Många företag är rädda för att missa värdefulla relationer när teknik och digitalisering alltmer tar över. Applitron har hjälpt många företag genom året att starta upp, utveckla och skala B2B-företags e-handel med framgångsrika resultat. Dessutom har e-handeln kompletterat den fysiska och personliga handeln på föredömligt sätt. Att välja en partner som har erfarenhet att hela flödet från kundupplevelse till backoffice och logistik är en av nyckelfaktorerna för en framgångsrik implementation.

”Vi har hjälpt många kunder att komma i gång med sin B2B- e-handel, de som en gång började småskaligt utgör numera 50 procent av kundernas försäljning via en B2B-ehandel. Något som gjort att våra kunder har attraherat en bredare målgrupp, de har automatiserat mycket administration och fokuserar i stället på att paketera ännu bättre erbjudanden till kunderna och göra köpresan så smidig som möjligt.” säger Sebastian Bergström-Kvidén, Team Leader på Applitron.

Genom åren har vi samlat på oss erfarenheter och vanliga misstag vid B2B-handel:

  1. För stort fokus på specifika kundstyrda funktioner snarare en projektet i helhet
    Många gånger tänker företag på sina största kunder under implementeringsfasen och anpassar tillvägagångssätt och kundupplevelse efter dem – tex att prioritera kundunika lagersaldon eller priser, i stället för att börja med att göra kundupplevelsen (som storlek på produktbilder, produktinformation och valbara fraktsätt) så smidig som möjligt för alla kunder och därefter göra kundunika anpassningar.

  2. Man integrerar inte sin hemsida med sin B2B-handel.
    Många har idag två olika "hemsidor": en där man loggar in för att lägga orders och en annan där content produceras och nyheter uppdateras. Detta leder till dubbeljobb i form av administration för att hålla båda sajterna uppdaterade - att slå dessa samman när båda plattformarna har blivit stora är kostsamt, så tänk stort och skalbart redan från början.

  3. Tänker inte igenom vad som skall utvecklas i steg 1
    Exempelvis brukar mycket fokus vara på kundspecifika lösningar , men när det kommer till produktpresentationen har företag ofta inte funderat lika mycket på. Hur stora ska bilderna vara? Hur mycket text ska visas och vart skall vart ifrån skall datan administreras? Ska det finnas en drop-down funktion med mer information? Videoklipp om produkten på produktsidan? Rekommendationer om liknande produkter? Att ha funderat igenom dessa frågor innan gör projektet både mindre kostsamt och tidskrävande.

  4. Val av partner
    Välj en partner som hjälper er att komma i gång som förstår dig och din bransch! Även B2B företag fungerar olika i olika branscher, så säkerställ att affärssystemsleverantören och B2B -partnern förstår både varandra och er bransch. Det bästa är givetvis om er B2B-parner är samma som er affärssystemsleverantör – som Applitron!

Att starta upp en B2B e-handel kräver en hel del förarbete, men genom att börja smått och sedan skala upp gör processen både enklare och mer resurseffektiv. Applitron har lång erfarenhet i branschen och vet vilka frågor du behöver ställa dig innan du startar din B2B e-handel. Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte för att veta mer!

Kontakta oss om ni vill veta mer

Våra senaste nyheter

Nyheter
15 SEPTEMBER 2021

Skillnader och likheter mellan B2B och B2C..

Enligt Amazons undersökning från 2020 uppger 82% av alla B2B kunder att de efterfrågar samma köpupplevelse online som när de handlar från B2C-företag - men vad är skillnaderna och likheterna...

Nyheter
9 SEPTEMBER 2021

Videokundcase: Pro Optix

Vår kund Pro Optix grundades 2010 av Peter Hällström och säljer fiberoptiska lösningar till bland annat stadsnät, datacenter och telekomnät. I kundcaset berättar Peter om deras resa och hur...

Nyheter
26 AUGUSTI 2021

Hallå där...

...Kristoffer Palmlund, Vd för Svensk Jordelit.