A2 ERP

A2 ERP är inte bara ett ERP-system utan också en plattform för utveckling av skräddarsydda lösningar till kunder med speciella behov. A2 är Applitrons egenutvecklade affärssystem och har därför full anpassningsmöjlighet för att fungera för alla kunders unika verksamheter och behov. Våra kunder som idag använder A2 är allt från stora grossistföretag till restauranger. A2 körs i Java och kan därmed användas tillsammans med de flesta operativsystemen. Det kan integreras med andra system där så behövs, på ett standardiserat sätt, och är förberett för fritt val av databas.

Varför A2 ERP

A2 ERP innehåller stöd för de flesta av företagets affärsprocesser. Moduler finns för Order, Inköp, Varulager, Fakturering, Reskontrahantering, Redovisning, Interaktiv statistik samt Projekt och Tidsredovisning. Applikationen finns också i olika branschanpassningar för bland annat verksamheter med shop-in-shop verksamhet, till exempel har Applitron utvecklat en plattform och system för taxinäringen i Stockholm och Göteborg, med en mycket stor mängd transaktioner varje dag.

A2 körs i Java och kan därmed köras i de flesta operativsystem. Olika användargränssnitt, t.ex. Swing, API och webb används för att få en väl fungerande användarupplevelse.

All funktionalitet som affärssystem behöver

A2 ERP är fulladdad med funktionalitet out of the box. Med en SaaS baserad kostnadsmodell som grundare sig i antal användare så begränsas enbart funktionaliteten av kundens önskemål. 

  • Mobilordertagning
  • Order via e-handel
  • Mobil inleverans
  • Mobil utleverans
  • Mobil inventering
  • Inköpsorder
  • Fakturering
  • Samlingsfakturering
  • Avtalsfakturering
  • Tidsfakturering
  • Valutahantering
  • Prislistor
  • PIM
  • E-handel
  • Mobilapplikation
  • E-post
  • API
  • Integration med bank
  • Tidsrapportering
  • Projekthantering
  • Ärendehantering
  • Interaktiv orderstatistik
  • Interaktiv fakturastatistik
  • Interaktivlagetransaktionsstatistik
  • Rapporter
  • Etc...

Integration med e-handelsplattformen PrestaShop

Med kompetens om både affärssystem och e-handel har vi möjlighet att bygga ett skräddarsytt och integrerat system mellan affärssystem och e-butik.

Ett skräddarsytt system

A2 är en konsultprodukt baserad på egenutvecklad kod och "open source", vilket gör det möjligt att helt anpassa systemet efter kundens önskemål. Några större licensbegränsningar finns inte. Det fungerar i alla Java-kompatibla operativsystem, det vill säga alla moderna system så som: Unix-, Windows- och MacOS. Det är också möjligt att köra i blandad miljö, det vill säga där olika operativsystem används.

Smarta funktioner

  • Med hjälp av åtkomst- & behörighetsgrupper styrs personalens befogenheter i systemet.
  • Har ni flera olika verksamheter eller verksamhet i olika länder? Med Standard ERP:s multiföretagsuppsättning kan ytterliggare företag adderas till installationen. Välj själv vilken affärsdatat som skall delas mellan företagen för förenklad administration.
  • Arbeter ni med dragande försäljning? Gå från offert till order vidare till inköpsorder, inleverans, leverans och fraktbokning med integrerad funktionalitet genom hela flödet.
  • Jobbar ni med e-handel? Administrera all kund- och produktdata på ett ställe för minskad administration.
  • Automatisk mail avisering till beroende på aktiviteter i systemet.

"Tillsammans med Applitron har vi gjort en mångårig resa. De senaste 20 åren har vi utvecaklat systemet tillsammans för att klara av befintliga och kommande utmaningar som vi ställs inför."

ROBERT LINDGREN

VD och delägare

Mobil åtkomst med Aurora

Aurora är den senaste i raden av tilläggstjänster till A2 ERP. Grundtanken med Aurora var primärt att byta ut det gamla handterminalsystemet Amelia som Applitron utvecklade för ca 15 år sedan för ordertagning och inventering. Aurora har sedan visat sig vara ett smidigt verktyg där varje funktion i A2 kan "appifieras" för att skapa ett enklare användargränssnitt i den mobila enheten. Ett perfekt verktyg till de medarbetare som inte behöver full tillgång till affärssystemet eller som inte alltid har tillgång till en dator i arbetet.

Order

Aurora utvecklades initialt för hantering av: Order och returorder till säljare, för leverans till dagligvaruhandeln. Med hjälp av en inbyggd streckkodsläsare kan order skapas och plockas direkt på lagret för att sedan levereras och signeras ute hos kund utan att säljaren nödvändigtvis har administrerat ordern i affärssystemet. Ett perfekt verktyg för de företag som har säljare ute på fältet som inte har tillgång till en dator och behöver ett förenklat och smidigt användargränssnitt i en mobilt format.

Orderplock

För mer tradinitionell försäljning där order och plock inte sker i direktanslutning till varanadra passar Auroras orderplocksmodul perfekt. På den ordern som skall plockas skannas artiklarna av från den digitala plocklistsan tills dess att alla artiklar har blivit skannade. Då Aurora/A2 är integrerat med fraktbokningstjänsten Unifaun triggas fraktbokningen i samband vid färdigmarkering av orderplocket som i sin tur genererar fraktetiketter och därefter mailaviseringar till kund.

Inleverans

I Auroras inköpsordermodul presenteras samtliga tillgängliga inköpsorder. Efter val och registrering av antal lådor, fås kollietiketter utskrivna. De aktuella artiklarna skannas samtidigt som lagerpositioner registreras vid utläggning på lagret. När samtliga artiklar är färdiga kvitteras inköpsordern. A2 uppdateras skapas automatiskt och en lagersaldopåverkande inleverans är klar.

Lagerhantering

Aurora lämpar sig mycket väl för mindre företag som jobbar med intern logistik med godsmottagning, fraktbokning och utleverans. Även större företag t.ex. inom branschen för tredjepartslogistik, som hanterar olika lagerställen inom organisationen kan hanteras.

Fulladdad med smart teknik

PrestaShop kommer fulladdad med funktionalitet redan i standarndlösning.  

Modulbaserat

Lägg till funktionalitet allt efter som med A2:s olika moduler

Molnbaserad hosting

Skalbar och säker lösning för “hosting” och “backup i "molnet"

Krypterad data

Företagets data är krypterad med den bästa tekniken inom området

Kundanpassningar

Anpassa systemet efter egna önskemål eller utveckla skräddarsydda lösningar

API

Enkelt att integrera med externa system med API, XML, CSV eller andra format

Mobilapplikation

Mobilapplikation med förenklat användargränssnitt för den mobila användaren

Multiföretagsuppsättning

Addera flera företag till en installationen med gemensam databas

Interaktiv statistik

Interagera med statistiken och selektera, jämför och justera ddirekt i A2

Integrerade flöden

Integrerad funktionaliet i hela systemet

INTEGRITET

I A2 kan utseende och informationsmängd begränsas beroende på användare eller plats. Behörighet att utföra olika operationer styrs enkelt av administratören. På individ eller guppnivå styrs således användarens innehåll för att förenkla men också säkerställa användandet av systemet. A2 utvecklades med fokus på säker hantering av stora dataflöden och har därför fått smarta funktioner för snabb felavhjälpning genom att automatiskt känna igen fel och för att automatiskt åtgärda dem. Systemen behöver ej stoppas på grund av korrupt data. Systemet säkrar korrekt registrering av data även då det belastas med stora datavolymer eller körs via mobil uppkoppling. För att säkerställa säker datahantering kommunicerar A2 krypterat med molnbaserade servrar.

INTEGRATIONER

A2 kan lätt integreras med andra system, både genom direktkontakt och integrering i A2:s gränssnitt eller genom export av filer i kompatibla format. Vi hjälper gärna till med att skapa de kopplingar som behövs, om vi inte redan har en koppling mellan de aktuella systemen. A2 körs lika väl i ditt lokala nätverk som via internetanslutning och kommunicerar krypterat med sina servrar. Användarautentisering och inställningar kan hanteras via LDAP eller annan katalogtjänst som t.ex. Microsoft's "Active Directory".

Håll dig uppdaterad

Vill du lära dig mer om e-handel, appar och affärssystem och hålla reda på vad vi gör åt våra kunder? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev, så håller vi dig uppdaterad.