Adelivery by Applitron

Adelivery är Applitron's egen lagerapp som gör lagerhantering tre gånger så snabb.

Adelivery togs fram av Applitron, då vi såg ett behov av en enkel administrationslösning för lager- och orderhantering för företag med höga krav på flexibilitet, snabbhet och effektivitet. Tack vare detta, har vi tagit fram en applikation med moduler för processer där administrationen tidigare varit en flaskhals. Idag behöver inte medarbetarna längre stå vid en dator för att hålla koll på till exempel vad som ska plockas på lagret eller hur många inkommande leveranser som ska hanteras - det går istället att göra medan du är i rörelse tack vare appen.

Att rätta till en felaktig leverans kostar avsevärt mycket mer än ursprungsleveransen. Ofta 10-tals gånger mer. Förutom kostnaden för den praktiska hanteringen leder fel i leveranser till missnöjda kunder. Genom att använda ett streckkodsbaserat system höjer man kvaliteten på lagerhanteringen, vilket leder till färre omleveranser, effektivare arbete och nöjdare kunder.

Vad är en lagerapp?

... men vad är egentligen en lagerapp? Vår kollega berättar:

Adelivey del 1: Vad är en lagerapp?

Adelivey del 2: Hantera godsmottagning och inleverans av varor

Inleverans

Höj effektiviteten vid inleveransen!

Genom att förse medarbetarna på lagret med en mobilenhet med tillhörande streckkodsläsare ökar effektiviteten vid inleverans av produkter samtidigt som man säkerställer kvaliteten.

Arbetet med Adelivery för inleverans och godsmottag är enkelt: medarbetarna väljer själva om en inleverans skall skapas från en inköpsorder eller om de enbart skall jobba med inleveranser som redan har skapats i affärssystemet. Oavsett val, presenteras informationen direkt i den mobila enheten och medarbetarna behöver aldrig gå till en dator eller skrivare för att hämta nya plocksedlar. Avvikelser i inleveransen kan administreras direkt i enheten. Genom att man verifierar varje plockad artikel eller rad via streckkodsskanning höjs kvaliteten eftersom onödiga felplock minimeras.

Utleverans

Utleveranserna presenteras direkt i den mobila enheten och medarbetarna behöver aldrig gå till en dator eller skrivare för att hämta nya plocksedlar. Dessutom kan avvikelser vid utleveransen kan administreras direkt i enheten. Genom att verifiera varje plockad artikel eller rad via streckkodsskanning höjs kvaliteten eftersom onödiga felplock minimeras.

Adelivey del 3: Hantera orderplock och utleverans av varor

Adelivey del 4: Vilken hårdvara krävs för Adelivery?

Att välja hårdvara till Adelivery

Att välja hårdvara till sitt mobila WMS kan vara svårt. Vi går igenom några av för- och nackdelarna mellan olika hårdvaruenheter.

Våra kunders favorit verkar vara Zebra TC 26, som är den uppgraderade versionen från sin yngre bror Zebra TC 25. Den nya versionen har en större skärm och högre upplösning, vilket gör den till en perfekt enhet för WMS-applikationer. Med sin inbyggda professionella skanner, sitt utbytbara batteri och höga säkerhetsbetyg är TC26:an ett bra val för användare av mobil WMS och lämpar sig väl med Adelivery.

Vårda Artikel och Inventering

Adeliverys modul Vårda Artikel gör det möjligt för personalen på lagret att listan produktinformation direkt i den mobila enheten. Perfekt för den anställde som inte har tillgång till en dator men behöver snabb åtkomst till artikeldata och möjlighet att justera den direkt på plats.

Modulen Inventering möjliggör enkel och kontinuerlig inventering direkt från den mobila enheten. Det kan vara svårt att hålla lagersaldon uppdaterade då inventeringsrutiner ofta är tidskrävande utföra då de många - så behöver det inte vara längre tack vare inventeringsmodulen.

Med Adelivery och modulen Lagertransaktion underlättas hanteringen av flytt mellan två lagerställen eftersom flytten sker samtidigt som affärssystemet uppdateras från en mobil enhet med streckkodsläsare. Detta gör att affärssystemet alltid är uppdaterat, att leveranskvalitén till kunden ökar och att lageradministrationen blir effektivare.

Adelivery del 5: Modulerna Vårda artikel och Inventering

Adelivery del 6: Modulerna Lagertransaktion och Lageruttag

Lagertransaktion och Lageruttag

Det är enkelt att flytta produkter fysiskt på ett lager från A till B - svårare är det att därefter uppdatera affärssystemet i efterhand. Detta gör att informationen i affärssystemet inte stämmer, leveranskvalitén påverkas och dessutom innebär det extraarbete i form av tillexempel extra inventeringar där differenserna mellan verkligheten och affärssystemet uppdagas.

Ordermodulen

Ordermodulen är utvecklad av Applitron efter inspiration från våra kunder om utmaningar de står inför i vardagen. Ordermodulen är skapad med idén om att underlätta för säljare ute på fält – det ska vara enkelt att administrera och hantera det säljaren och kunden kommer överens om. Vi vet också att orderadministration lätt kan bli något som skjuts upp och i stället hanteras efter möten, vilket ibland kan göra det svårt att komma ihåg vad som sagts. Eller så görs administrationen i all hast mellan två möten i bilen vilket då riskerar att viktiga fält missas att fyllas i.

Med appen Adelivery har du alltid uppkoppling (så länge din mobiltelefon har det), och du kan skapa orders direkt i appen med samma information du får fram ur affärssystemet: du kan till exempel söka efter artiklar, enkelt se kundunika priser, leveransadresser och kundens förvalda fraktsätt. Du kan också lägga till kommentarer, ge rabatter eller byta fraktsätt på dina orders direkt i appen.

Prova Adeliverys nya ordermodul gratis fram till Midsommar!

Adelivery – tre gånger snabbare lagerhantering

Skillnaden på Adelivery och traditionell lagerhantering? Tre gånger så snabb!

Med Adelivery hanteras lagerarbete tre gånger så snabbt jämfört med traditionellt tillvägagångssätt. Du slipper manuell handpåläggning och felplocken minskar tack vare inbyggd scanningsfunktion. Titta själv!

Skicka oss ett meddelande

Genom att skicka formuläret godkänns hanteringen av mina personuppgifter enligt Applitrons integritetspolicy.