SEO vs. AIO – hur blir man hittad i en värld av konversationer?

Om än liten, så sker numera en betydande del av sökningar online via AI-assistenter som ChatGPT, Perplexity och Gemini med flera. För dig som jobbar med synlighet online, med exempelvis e-handel eller marknadsföring, innebär det att du behöver väga in ytterligare ett perspektiv, AI-optimering (AIO), om du vill öka chanserna att bli hittad på den nya arenan.

Traditionellt har SEO, eller sökmotoroptimering som det heter på Svenska, fokuserat på tekniska faktorer som hastighet och struktur i kombination med innehållsfaktorer som nyckelord, länkar och relevans. AI-modeller prioriterar i stället förståelse och sammanhang — de sammanställer information, väger olika källor mot varandra och presenterar svaret i ett konversationsformat. Kanske inte helt okänt för många i dag.

Hur stor del av sökningarna sker via AI-modellerna idag?

Trots det stora genomslaget för ChatGPT och andra AI-assistenter så står de fortfarande för en förhållandevis liten andel av den totala söktrafiken. Några tidiga studier visar att AI-tjänster står för runt tre procent av den totala trafiken som klassiska sökmotorer genererar. Värt att nämna är att sökningar med hjälp av AI växer snabbt, och har också börjat integreras i sökmotorerna själva – vilket syftar till att ge svar direkt i samma gränssnitt, och leder därmed till mindre trafik till själva källan.

Hur inhämtar AI-modellerna sin information?

Det kan skilja sig en hel del hur de olika AI-modellerna inhämtar sin information. Men om vi använder den största kommersiella modellen, ChatGPT, som exempel, så skiljer den på två typer av information: träningsdata och färsk information. Från grunden är modellen tränad på en blandning av licensierat material, öppna webbplatser och mänskliga tränare. Det som gemene man skulle värdera som ”allmän kunskap” är med andra ord inlärt från början. När ChatGPT i stället behöver hämta färsk (eller uppdaterad) information använder den sig av en inbyggd söktjänst — i det här fallet Bing, och inte Google som man kan tänka sig. Däremot finns det andra modeller, exempelvis Gemini, som använder sig direkt av Googles index.

Från att bli indexerad till att bli förstådd

Som tidigare nämnt prioriterar AI-modeller förståelse och sammanhang. En tumregel är att sökmotorer indexerar medan AI tolkar. SEO handlar i grunden om att sökmotorns robotar ska kunna hitta och indexera innehåll med hjälp av nyckelord, metataggar, alt-texter och så vidare. AI-assistenter behöver snarare förstå innehållet i sitt sammanhang för att kunna återberätta, jämföra källor och sammanfatta det till ett användbart svar. Även om AIO delar många egenskaper med SEO — exempelvis struktur, tydliga rubriker och prestanda, så finns det några viktiga skillnader att ta hänsyn till.

Några tips för dig som vill komma igång med AIO:

AI-modeller värderar mer abstrakta egenskaper som auktoritet och transparens i texten, och plockar gärna upp sin information från mer djupgående innehåll — exempelvis uppdaterade white papers, guider och artiklar.

Skriv för frågor och svar. Modellerna används (oftast) konversationsbaserat. Användare skriver ”Vilka är de tre bästa löparskorna om jag ska springa i skogen?” snarare än ”bästa löparskorna i skog”. Formulera rubriker som frågor!

• AI föredrar material där avsändaren är tydlig. Ange gärna författare, datum och källhänvisningar om möjligt.

Till skillnad från SEO, där målet ofta är trafik till din sajt, kan AIO innebära att användaren får svaret direkt i gränssnittet. Du kan ställa dig frågan: Vad får vi tillbaka även om de inte klickar sig vidare till källan? Ett exempel kan vara att du nämner ditt eller din produkts varumärke i själva svaret.

MOBILE ONLY

Om artikeln

Publicerad av

Linus Jonsheden

linus in profile

Kategori

Nyheter

Relaterade artiklar

Våra senaste nyheter

Nyheter
2 SEPTEMBER 2025

SeaSam sjösätter förbättrat fakturaflöde och..

Genom helt nya integrationer i sitt affärssystem har SeaSam, i samarbete med teamet på Appli, tagit stora steg i sin digitaliseringsresa. MediusGo har implementerats för hantering av...

Nyheter
19 AUGUSTI 2025

Tack för en fantastisk dag på Älvsvingen 2025!

I fredags hade vi på Appli förmånen att vara hålsponsor på Hål 14 under årets Älvsvingen Invitational – en golftävling som kombinerar gemenskap, sportglädje och ett viktigt ändamål: att...

Nyheter
11 AUGUSTI 2025

Appli stolt hålsponsor på Älvsvingen 2025

Fredagen den 15 augusti går årets upplaga av Älvsvingen Invitational av stapeln på Onsjö Golfklubb – en golftävling som kombinerar sportglädje med ett viktigt ändamål: att samla in pengar...