SEO vs. AIO – hur blir man hittad i en värld av konversationer?
Om än liten, så sker numera en betydande del av sökningar online via AI-assistenter som ChatGPT, Perplexity och Gemini med flera. För dig som jobbar med synlighet online, med exempelvis e-handel eller marknadsföring, innebär det att du behöver väga in ytterligare ett perspektiv, AI-optimering (AIO), om du vill öka chanserna att bli hittad på den nya arenan.
Traditionellt har SEO, eller sökmotoroptimering som det heter på Svenska, fokuserat på tekniska faktorer som hastighet och struktur i kombination med innehållsfaktorer som nyckelord, länkar och relevans. AI-modeller prioriterar i stället förståelse och sammanhang — de sammanställer information, väger olika källor mot varandra och presenterar svaret i ett konversationsformat. Kanske inte helt okänt för många i dag.
Hur stor del av sökningarna sker via AI-modellerna idag?
Trots det stora genomslaget för ChatGPT och andra AI-assistenter så står de fortfarande för en förhållandevis liten andel av den totala söktrafiken. Några tidiga studier visar att AI-tjänster står för runt tre procent av den totala trafiken som klassiska sökmotorer genererar. Värt att nämna är att sökningar med hjälp av AI växer snabbt, och har också börjat integreras i sökmotorerna själva – vilket syftar till att ge svar direkt i samma gränssnitt, och leder därmed till mindre trafik till själva källan.
Hur inhämtar AI-modellerna sin information?
Det kan skilja sig en hel del hur de olika AI-modellerna inhämtar sin information. Men om vi använder den största kommersiella modellen, ChatGPT, som exempel, så skiljer den på två typer av information: träningsdata och färsk information. Från grunden är modellen tränad på en blandning av licensierat material, öppna webbplatser och mänskliga tränare. Det som gemene man skulle värdera som ”allmän kunskap” är med andra ord inlärt från början. När ChatGPT i stället behöver hämta färsk (eller uppdaterad) information använder den sig av en inbyggd söktjänst — i det här fallet Bing, och inte Google som man kan tänka sig. Däremot finns det andra modeller, exempelvis Gemini, som använder sig direkt av Googles index.
Från att bli indexerad till att bli förstådd
Som tidigare nämnt prioriterar AI-modeller förståelse och sammanhang. En tumregel är att sökmotorer indexerar medan AI tolkar. SEO handlar i grunden om att sökmotorns robotar ska kunna hitta och indexera innehåll med hjälp av nyckelord, metataggar, alt-texter och så vidare. AI-assistenter behöver snarare förstå innehållet i sitt sammanhang för att kunna återberätta, jämföra källor och sammanfatta det till ett användbart svar. Även om AIO delar många egenskaper med SEO — exempelvis struktur, tydliga rubriker och prestanda, så finns det några viktiga skillnader att ta hänsyn till.
Några tips för dig som vill komma igång med AIO:
• AI-modeller värderar mer abstrakta egenskaper som auktoritet och transparens i texten, och plockar gärna upp sin information från mer djupgående innehåll — exempelvis uppdaterade white papers, guider och artiklar.
• Skriv för frågor och svar. Modellerna används (oftast) konversationsbaserat. Användare skriver ”Vilka är de tre bästa löparskorna om jag ska springa i skogen?” snarare än ”bästa löparskorna i skog”. Formulera rubriker som frågor!
• AI föredrar material där avsändaren är tydlig. Ange gärna författare, datum och källhänvisningar om möjligt.
• Till skillnad från SEO, där målet ofta är trafik till din sajt, kan AIO innebära att användaren får svaret direkt i gränssnittet. Du kan ställa dig frågan: Vad får vi tillbaka även om de inte klickar sig vidare till källan? Ett exempel kan vara att du nämner ditt eller din produkts varumärke i själva svaret.
MOBILE ONLY
Om artikeln
Publicerad av
Linus Jonsheden

Kategori
NyheterRelaterade artiklar
13 februari 2025
23 januari 2025
22 maj 2025