Nyheter

This section contains the background image for the mobile version. 

Tillbaka

Hallå där...

…Fredrik Hultqvist, IT-chef på Addbrand.

Kategorier: Nyheter

Applitrons kund Addbrand grundades 1991 och har sedan starten försett grossister med trycksaker som kuvert. På senare år har man breddat erbjudandet med till exempel emballage och kontorstryck. Addbrand har varit kunder hos Applitron sedan 2020. På bara ett år har det hunnit hända mycket, bland annat en helt ny webbshop och digitala, enklare arbetsflöden.

Hisspitchen – vem är du och vad arbetar du med?

Mitt namn är Fredrik Hultqvist och jag arbetar som IT-chef på Addbrand Sweden AB. Mitt huvudsakliga ansvar är att driva bolagets digitala utveckling och tillgodose en effektiv IT-miljö. Min målsättning är att alltid sträva efter maximal affärs- och verksamhetsnytta med våra IT-investeringar.

När jag inte befinner mig på jobbet umgås jag med familj och vänner och tar gärna en runda i löparspåret eller på golfbanan.

Hur uppkom idén och behovet till att starta er digitaliseringsresa?

Historiskt har Addbrand under lång tid byggt upp en hel del egenutvecklad mjukvara, som under många år skapat stort värde för bolaget. Kunden har alltid varit i fokus och därför var man tidig med att exempelvis erbjuda försäljning via webben. I takt med bolagets tillväxt har behovet förändrats vilket har inneburit att vi tillsammans med våra partners genomgår en resa där vi bygger om och utvecklar våra tjänster, processer och flöden till en nivå som möter upp interna och externa krav.

Vad har Applitron hjälpt er med?

Applitron ser vi som en stabil partner som stöttar och hjälper oss i vår digitala resa. Under vår relativt korta tid tillsammans med Applitron har vi hunnit driftsätta en helt ny webshop där Applitrons uppgift varit att upprätta effektiva processer i vårt affärssystem. Applitron har även hjälpt oss att vidareutveckla våra koncerninterna orderöverföringar, vilket har resulterat i en mycket effektivt process.

Vad ser du som nästa steg i er digitaliseringsresa?

Vi har lagt stort fokus på att skapa attraktiva tjänster för våra kunder och har kommit väldigt långt i det arbetet. De utmaningar vi står inför framöver är att se över våra interna processer och flöden och säkerställa en hög effektivitet genom hela kedjan. Närmast står vi dels inför att utveckla orderintegrationer tillsammans med några av våra kunder, samt att ta nästa steg mot ett digitalt produktionsflöde. Vi har även påbörjat arbetet med att effektivisera vår lagerhantering och det är något som kommer bli ett stort fokusområde för oss under det närmsta året.

Fem snabba:

Kaffe eller Te

Morgonmänniska eller Kvällsmänniska

Padel eller Tennis

Serie eller Film

Hemmakväll eller Utekväll

Läs mer Addbrand HÄR

Tillbaka