This section contains the background image for the mobile version. 

Sökmotoroptimera din hemsidan och e-handel

Om du överhuvudtaget läser detta inlägget så är det ju ett kvitto på att vi vet hur man sökoptimerar en hemsida. Läs därför fortsättningen nedan för att lära dig vad vi gör rätt.

Om du överhuvudtaget läser detta inlägget så är det ju ett kvitto på att vi vet hur man sökoptimerar en hemsida. Läs därför fortsättningen nedan för att lära dig vad vi gör rätt.

Alla företagares dröm är självklart att kunna fokusera på företagets kärnverksamheten. Försäljningsarbete är ju egentligen bara ett ont och kostsamt måste för att komma åt själva beställningarna. Rent krast är ordermottagande också kostsamt och bör därför också flyttas över på kunden. Mer om hur man gör det kan ni läsa här.

Om ett företag vill öka sin organiska tillväxt gäller det ju givetvis att öka sin försäljning. Då det är konsumenternas marknad och marknaden dessutom är global, konkurrerar man mot alla "branschpartners" dygnet runt, 365 dagar om året. Dyrt om man skall ha en säljare åtminstone. Men eftersom kunder eller pontentiella kunder inte längre använder gulasidorna i telefonkatalogen gäller det ju givetvis att finnas där kunderna finns och det är i många fall online. 

Internet är ju inte direkt en nyhetet längre och chansen till att det försvinner är nog relativt minimal. Men för att enns kunna synas online gäller det självklart att åtminstå ha en hemsida. Med en hemsida finns det nu en teoretisk möjlighet att någon hittar ditt företag. Channsen att någon hittar ditt företag via en sökmotorer är förmodligen fortfarannde minimial förutsatt att sökningen inte är exakt. Det är nu begreppet SEO, Search Engine Optimization blir aktuellt för att potentiella kunder skall hitta just ditt företag.

Om vi utgår från Google som sökmotor, så används algoritmer för att avgöra vilka sökträffar som skall presenteras utifrån sökningen. Generellt kan man säga att sökresultatet på Google innehåller: 3-4 annonser inhållandes sökordet, 10 faktiska sökträffar och sedan ytterliggare 2 annonser, detta för varje sida. Om företaget inte hamnar bland de 10 organsiska sökningar är chansen att bli klickad lägre än 10 procent för den sökningen. För det företag som inte vill köpa annonsplatser hos Google så gäller det alltså att rätta in sig efter Googles algoritmer för att ha en chans att listas bland de 10 organiska sökträffarna.

Nedan följer några tips på saker som kan göras för att förbättra företagets chanser att hamna på Googles första sida.

1. Innehåll

För att överhuvudtaget ha en chans att listas på Google gäller det att hemsidan eller e-handeln har relevant innehåll sett till vad vad man utger sig för att ha för innehåll. Att enbart skapa innehåll på sociala medier hjälper alltså inte alltid företagets egna sida. Skapa istället all  "masterdatan" på företagets egna hemsida eller blogg och dela det sedan på olika sociala medier. 

Kolla vart vi skapar vårt innehåll

2. Mobilanpassad (plattformen)

I takt med att folk i större utsträckning började surfa med smartphones och tablets viktade Gooogle sina aloritmer så att hemsidor och e-handlar som är mobilt anpassade rankades bättre än de som inte är det. I dagsläget är det nästan avgörande att ens hemsida eller e-handel är mobiltanpassad. Utöver SEO är det speciellt viktigt för de företag som bedriver e-handel då köp från mobiltelefoner stod för mer 50 procent av alla online köpen under juli månad 2017, enligt en mätning gjord av ehandel.se

Testa appli.se från din mobiltelefon eller tablet.

3. Laddningstider

En hemsida eller e-handel som laddar långsamt uppskattas varken av besökare eller av sökmotorer. Se därför till att optimera sidan med laddningstid i fokus. Om laddningstiderna inte är något som kan förbättras internt, kan bra it-konsulter med relativt enkelt hjälpa till att hitta vad som orsakar de långa laddningstiderna, samt hitta åtgärdsföslag. 

Visa appli.se testresultat eller test din egen sida.

4. Struktur

Sökmotorer är ju trotts allt bara algoritmer som bygger på någon form av logik. En strukturerad och logisk sida är därför enklare för sökmotorerarna att hantera och indexera. Precis som med laddningstiderna är strukturen relativt enkel att åtgärda förutsatt att man vet vilken struktur en sökmotor vill ha.  

Surfa runt på appli.se för att se hur vår struktur är.

5. Backlinks

Backlinks eller länkar till din hemsidasida eller e-handel som det igentligen handlar om är precis som de andra fyra punkterna väldigt viktigt sett till SEO. Länkar kan vara svårt att få organsikt och skall absolut inte skaffas "oetiskt" då det kan ha motsatt effekt. Se därförtill att jobba långsiktigt med sociala medier , bloggare och andra partners för skaffa backlinks.

Om informationen ovan har varit till hjälp, dela gärna med dig av innehållet med någon av våra dela-knappar nedaför. 


Läs mer om vår tjänster 

Våra senaste nyheter

Nyheter
22 AUGUSTI 2017

Adelivery - Ökad plocksäkerhet vid utleveranser

I det här videoklippet visas plockningsprocessen när Applitrons mobila applikations Adelivery används. Adelivery är en mobilapplikation som underlättar och minimerar felplockningarna på lageret.

Nyheter
17 AUGUSTI 2017

Adelivery - Introduktion

I detta videoklippet går vi igenom hela flödet från skapandet av en utleverans i affärssystemet Standard ERP by HansaWorld till hanteringen av utleveransen på surfplattan i Adelivery

Nyheter
9 AUGUSTI 2017

Behöver ditt företag hantera kemikalieskatten?

Den 1.e juli 2017 började kemikalieskatten inträda. De flesta vitvaror och mycket elektronikprylar kommer att belastas med ett skattepåslag.