This section contains the background image for the mobile version. 

Rikstäckande Blomsterboda lanserar ny e-handel med Applitron

Blomsterjätten Blomsterboda är nu rikstäckande efter förvärv av S-Blommor i Göteborg. I samband med fusionen lanseras ny e-handel för att klara varuförsörjningen.

Under 2017 och 2018 förvärvade Blomsterboda S-Blommor i Stockholm, Gävle, Göteborg och Dalarna samt Rydells vilket innebär att de numera är rikstäckande – från Luleå i norr till Malmö i söder. Sedan 30 år tillbaka har de levererat blommor till dagligvaruhandeln och är idag Sveriges största bukettbinderi, ledande i landet på att leverera fullservice av blomsteravdelningar (shop-in-shop) samt en av Sveriges största odlare av tulpaner. Målet är att vara bäst på blommor i dagligvaruhandeln genom att öka den hållbara konsumtionen av blommor.

– Idag har varit en historisk dag! Första leveransen blommor har gått ut från Blomsterbodas nya varuförsörjningslager i Hbg! På mindre än ett halvår har ny logistik och nytt system tagits fram för Blomsterboda i södra Sverige! skrev Blomsterbodas försäljningschef för region Syd, Jenny Stahl, på LinkedIn i samband med expansionen.

Jenny Stahl, Blomsterbodas försäljningschef i region Syd med första leveransen från Blomsterbodas lager i Helsingborg.

I samband med sammanslagningen har Blomsterboda nu över 350 anställda och en total försäljning på cirka 900 MKR, något som kräver både ett välfungerande affärssystem samt effektiva flöden. Blomsterboda använder sig av bland annat affärssystemet A2, samt Applitrons integrerade e-handelslösning, skräddarsydda utifrån Blomsterbodas krav. Systemen är avgörande för att hanteringen av den ökande varuförsörjningen.

A2

Blomsterboda använder sedan flera år tillbaka Applitrons affärssystem A2. Applikationen har skräddarsytts efter verksamhetens branschspecifika behov. Blomsterbodas säljare sköter hela sitt arbete med en mobil enhet, från varuplock på lagret till digital kundsignering av följesedel i butik. Säljprocessen sker papperslöst och all informationsutbyte mellan säljare och kund sker digitalt, en detalj som ligger i linje med Blomsterbodas hållbarhetstänk. Den mobila lösningen är helt integrerad med A2 vilket gör att säljkåren alltid har rätt produktinformation tillgänglig. Blomsterbodas säljkår kan därmed helt fokusera på att leverera blommor till närmare 600 butiker i hela Sverige.

E-handel

I samband med förvärvet av S-blommor i Göteborg lanserades Blomsterbodas nya integrerade e-handel. Den nyutvecklade e-handelslösningen används för att sköta varuförsörjningen från Blomsterbodas två centrallager till lokalkontoren runt omkring i landet samt till de större direktleveransbutikerna. Integrationen med A2 gör att användarna alltid har tillgång till rätt sortiment, både vad avser säsong och var i landet som varorna skall säljas. Utöver den vanliga produktinformationen får användaren även information om bland annat varornas ursprung samt optimala inköpskvantiteter – något som ger möjlighet till klimatsmarta beställningar.

Blomsterbodas nya e-handel.

E-handeln och den efterföljande hanteringen av gjorda beställningar i A2-systemet är en viktig del i att klara den utökade varuförsörjningen till de butiker som Blomsterboda levererar blommor till. Den ger dessutom möjlighet till att presentera olika sortiment beroende på vilken kund som skall ha produkterna, var kunden finns geografiskt samt vilken säsong som råder. Detta tillsammans ökar Blomsterbodas och deras kunders konkurrenskraft.

Vill ni veta mer om hur Applitron arbetar med Blomsterboda? Läs mer här.

Våra senaste nyheter

Nyheter
24 APRIL 2019

Aurora by Applitron – en nyckelkomponent i..

I samband med den enorma expansion som blomsterjätten Blomsterboda genomgått implementerades app-plattformen Aurora, utvecklad av Applitron. Implementeringen av tjänsten har varit en av...

Nyheter
24 JANUARI 2019

AB Gylling & Co väljer Applitron

Multinationella koncernen AB Gylling & Co väljer Applitron som leverantör av affärssystem.

Nyheter
14 JANUARI 2019

Ökad effektivitet och plocksäkerhet hos IsiCom..

IsiCom fortsätter öka effektiviteten, genom införandet av tjänsten Adelivery under sommaren 2017. Målet har varit - inga felaktiga leveranser, vilket ger både nöjda kunder och lägre...